תעשיית התוכנה במאה ה-21

תעשיית התוכנה במאה ה-21

מאז ימיהן של האפליקציות הראשונות הרבה דברים השתנו. המשתמשים הפכו מחשדניים למשתמשים נאמנים, החברות הפכו מספקניות למאמצות הראשונות של מערכות טכנולוגיות חדשניות והציבור הפך מחסר אמונה בתחומי הסטארט אפ והיזמות לתומך נלהב של הענפים שמייצגים נפלא את המדינה. פיתוח תוכנה הוא עולם דינאמי שהשינויים בו התרחשו אז ועדיין, ללא הפסקה. התחום הפך להכרח קיומי שנועד כדי לפתור בעיות שונות בהתנהלות היומיומית ולספק מענה לכל תחומי החיים האפשריים.

החברות נאבקות על הטובים ביותר

כיום כל חברה ישראלית שמחפשת הנדסאי תוכנה איכותיים מעוניינת לאתר את המוחות המבריקים ביותר בתעשייה, מתוך הבנה כי הדבר יאפשר לה לצמוח, להתקדם ולהפגין אפקטיביות ללקוחותיה ומתחריה. הניסיון המעשי בתחום התוכנה הוא זה שחברות נלחמות עליו. למרות היוקרה שבו, ענף התוכנה עדיין קטן למדי והמידע על הנדסאים מוכשרים זורם בקצב כה גבוה, עד שהטובים פשוט נחטפים. אם הם כבר עובדים, סביר להניח שזרם ההצעות לא יפסיק להגיע אליהם, משום שחברה שמתעקשת על האיכותיים ביותר לא תהסס להציע להם יותר שכר ותנאים מן הטובים ביותר במשק.

עולם עשיר באתגרים והזדמנויות

פיתוח תוכנה במאה ה-21 הוא תחום שהקצב בו גבוה מאוד. הוא משלב בין תוכנה, חומרה, יצירתיות ולעתים גם היבטים שיווקיים – עולמות שלא מפסיקים לחדש ולהתפתח. כדי להגיע למשרה טובה בתחום, נדרשים לימודים שכוללים ידע בשפות פיתוח שונות והיכרות עם מערכות שונות לפיתוח ווב או מובייל, מערכות מידע, פיתוח ממשקי משתמש ועוד.

חברות הייטק וארגונים מכל התחומים מפעילים מאמצעים אדירים כדי לאתר את ההנדסאים המוכשרים ולשלב אותם בצוותי הפיתוח, או בניהול אגפי הפיתוח. זהו תפקיד טכני ברמת העיקרון, אבל עם הרבה מאוד אוריינטציה ניהולית ושיווקית. לכן מפתחים רבים עוסקים בתחומים כמו שיווק תוכנה, ניהול פרויקטים ושותפים לעסקאות וסטארטאפים רבים.

האם תעשיית התוכנה בישראל באמת מובילה בעולם?

תעשיית התוכנה בישראל נחשבת לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של המשק. היתרון שלה נובע מתנאים חיוביים ליזמות בתחומי הטכנולוגיה ומהון אנושי איכותי מאוד. המיצוב של ישראל מבחינה טכנולוגית נחשב לגבוה במיוחד ומשקף קצב צמיחה ממוצע של כ-3% מידי שנה, כאשר נתח שוק התוכנה עומד על כ-8.5% מהתמ"ג. לשם השוואה, קצב הצמיחה הממוצע באירופה בתחום התוכנה עומד על 9.4%, בעוד שסך התמ"ג בה מסתפק רק ב-4.2%. השיעורים הללו מלמדים על היכולת של ישראל להשתקע בצמרת תחום התוכנה בהשוואה ליתר מדינות ה-OECD.

הענפים עם הביקוש הגבוה ביותר להנדסאי תוכנה

התחזקות אחרונה בתחום נרשמת מכיוון תוכנות מחשוב הענן והביג דאטה, תוכנות מובייל, תקשורת וסייבר שנתח הפעילות שלהם בישראל נמצא בהיקפים גדלים במיוחד. למרות הביקוש הרב, עדיין חסר לא מעט כוח אדם מקצועי שיתפקד בתחומי הייעוץ, ההדרכה וההטמעה של תוכנה, כאשר הדרישה המקצועית של חברות הסטארטאפ היא בעיקר למתכנתים בעיקר בתחומי המחשוב, הייצור, הסייבר והאוטומציה. ועם זאת, תעשיית התוכנה מצריכה מערך גדול של הכשרות והיקפי שעות עבודה משמעותיים, מה שגורם לרבים להירתע מהתחום ולכן לא יתאים לכל אחד. מי שכן נכנס לתחום ייהנה מעבודה מספקת ומתגמלת בשכר גבוה עם מיעוט מומחי תוכנה, מה שמגביר את המירוץ בקרב החברות למציאת הנדסאי התוכנה המושלמים עבורן.

לימודים המבוססים על עשרות תחומים

לימודי הנדסאי תוכנה כוללים מגוון רחב של שפות תכנות, מערכות הפעלה, בסיסי נתונים, אינטרנט, גרפיקה ועוד. התחומים הנלמדים הם רבים וביניהם נמצאים מבוא לאלקטרוניקה, אלגברה ליניארית, חקר ביצועים, מולטימדיה, ניתוח מערכות מידע וגם קורסי יסוד כמו סטטיסטיקה, אנגלית טכנית ועוד. כל אלו נועדו כדי לייצר דוח חדש של מפתחי תוכנה שיעשירו את ההון האיכותי הקיים בתחום ויוסיפו להתפתחות נוספת וגדולה בתחום ולמיצובו כענף ישראלי מוביל ומשפיע בארץ ובעולם.