פיתוחים טכנולוגיים בעולם החשמל

פיתוחים טכנולוגיים בעולם החשמל

לצד המכוניות ללא הנהג בארה"ב והרובוטים הממלצרים בסין, ישנה פריחה עולמית גם בכל מה שנוגע לפיתוחים טכנולוגיים חדשניים בעולם החשמל. החזון הסביבתי הירוק, המלחמה ביוקר המחייה וגם הרצון לנצל באופן מיטבי משאבים קיימים, מביאים את מיטב המוחות בשוק החשמל לגייס עוד ועוד פתרונות חדשניים, שימטבו את צריכת החשמל, יוזילו עלויות ובעיקר יפיקו אנרגיה איכותית ללא זיהום אוויר.

דרושים: מוחות מבריקים, יצירתיים ושאפתניים

בישראל, תחום החשמל עדיין נמצא בחיתוליו. הפיתוח הטכנולוגי בתחום האנרגיה נמוך ביחס לפיתוחים טכנולוגיים בתחומים אחרים כמו תוכנה או תקשורת, מאחר וקיימים לא מעט אתגרים מקומיים: הוצאות הפיתוח יקרות, כל פיילוט מחייב קרקע מתאימה והיתרים רגולטוריים. בנוסף ישנו זמן ממושך עד לפיתוח מוצר בעל יעילות מוכחת. כדי להתגבר על כל אלו, שוק החשמל מעוניין לגייס את המוחות הטובים ביותר בנמצא – אנשים יצירתיים ושאפתניים שיצטרפו לענף החשמל ויתרמו לניסיונות לשפר את יעילות החשמל ומערך התשתיות, להתייעלות התחום עבור הציבור וכמובן עבור המדינה עצמה. אם הנושא נשמע לכם מלהיב, מרגש, חדשני, מאתגר וגם מתגמל – אתם בהחלט נמצאים במקום הנכון.

קרייריסטים בענף החשמל, יגלו כי הם שותפים בלעדיים לתחום חדשני, מתקדם ומתפתח במיוחד, בו ניתן להשפיע מבפנים, לתרום לאיכות הסביבה, להפחית ביוקר המחייה, לעודד מקומות תעסוקה ולשפר את מערכות האנרגיה בסביבה בה כולנו חיים.

הצצה אל טכנולוגיות בעולם החשמל בארץ ובעולם:

טכנולוגיית CSP מערכת תרמו-סולארית המייצרת חשמל בקיטור, תוך ניצולת גבוהה ופוטנציאל גיבוי בגז, כך שתפוקת החשמל תהיה רציפה. טכנולוגיה זו מיושמת בעיקר בארה"ב, אך גם אצלנו בישראל (עם תכנון לבניית תחנות נוספות בקרוב), בספרד ובאוסטרליה.

טכנולוגיית Photovoltaics) PV) טכנולוגיה זו נמצאת בשימוש גבוה בעיקר בגרמניה וספרד ובאמצעותה ניתן להמיר את קרינת השמש לכדי אנרגיה חשמלית יעילה.

תפוקת חשמל על ידי טורבינת רוח – שיטה זו פעילה מאוד בישראל והיא קיימת במספר אתרים ברמת הגולן והגלבוע. בקרוב יוצבו טורבינות נוספות באזור ערד.

ביו גז – טכנולוגיה זו מבוססת על גז מתאן, הנוצר מעיכול פסולת שמתקבלת ממטמנות, מתקני פסולת ושפכים. השיטה נפוצה מאוד בארה"ב, גרמניה וספרד, כאשר בישראל מתקיים ייצור זה גם כן, אך בהיקף נמוך בהרבה.

ביו מסה – זהו טיפול תרמי הנערך במספר טכנולוגיות שונות. גם הפעם קצב הייצור הישראלי הוא בתפוקה נמוכה לעומת מובילות ה-OECD: ארה"ב, גרמניה, שבדיה ויפן.

והנה כמה דוגמאות עדכניות ליישום טכנולוגיות אלה:

תפוקה סולארית בגידולי תרד – מדובר בפיתוח טכנולוגי מסקרן וייתכן שגם יעיל ביותר לזירה הישראלית, במסגרתו ייצור החשמל מופק כתוצאה מגידולים חקלאיים כמו תרד ובזיליקום. צמחים אלו עוברים פוטוסינתזה ככל הצמחים, אך מתברר שבכמות יעילה במיוחד. מחקר שנערך באוניברסיטת קיימברידג', גילה שהתקנת פאנלים סולאריים מעל גידולים אלו מהווה את אחד הכיוונים המבטיחים לייצור אנרגיה בעידן החדש, מכיוון שהוא מנצל ביעילות מקסימלית את היקף השטח החקלאי הגדול בעלות נמוכה ביותר, כך ששני הענפים מרוויחים מהמהלך.

טכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים – חברה גרמנית בשם DHP פיתחה בשוויץ חניון עם גג סולארי, המעביר זרם ישיר למכוניות החשמליות החונות בו ומספק להן אנרגיה יעילה, מקבילה לחלוטין לזו של רשת החשמל.

רעפים הסופחים חום – הנדסאי החשמל באוניברסיטת ווסטרן בסידני אוסטרליה, מצאו שייצור החשמל המקסימלי עומד על טמפרטורה של 25 מעלות צלזיוס. לכן, כאשר פאנל סולרי מסוים מתחמם מעבר לכך, יעילות הקירור שלו נפגמת. לכן, הם הגו פתרון בדמות אריחים סולאריים מהם ניתן לבנות גגות רעפים, הסופחים חום ומעלים את תפוקת הקירור הביתי בכ-4% בהתאם לעונה. זהו קירור פאסיבי, ללא כל תחזוקה וללא צורך במים או אוויר, שמפחית משמעותית את עלויות הצריכה.

להציב את תחום החשמל על המפה

פיתוחים טכנולוגיים, בייחוד אלו שבשוק החשמל, אינם תוצאה של יום אחד. מדובר בשנים של עשייה, פיתוחים, ניסויים וחישובים על מנת להציב את ענף החשמל ברמה הבאה ולכוון אל שוק תחרותי יעיל ומטיב עם הצרכנים, הסביבה והעולם כולו. במכללה למנהל מסלול הנדסאי חשמל עד לקבלת תעודת הנדסאי כמקצוע חיוני ומבוקש בשוק.