מיקרו אלקטרוניקה – תעשייה שנמצאת בפרטים הקטנים

מיקרו אלקטרוניקה – תעשייה שנמצאת בפרטים הקטנים

כולנו משתמשים במגוון אדיר של מוצרי חשמל הפועלים על מעגלים חשמליים בזרם ומתח נמוך. אבל כיצד פועלים מכשירים ורסטיליים בגודל כה מזערי ומאתגר כמו הסמארטפונים, מסכי המגע, סטרימרים ואפילו מודדי טמפרטורה ולחץ דיגיטליים? כמובן שהם זקוקים למעגלים חשמליים בקני מידה ננומטריים ולכאן בדיוק נכנס תחום המיקרו אלקטרוניקה – ענף התעשייה שעתיד להפוך לרווחי ביותר בעולם תוך פחות מעשור.

הרבה יותר מעיבוד שבבי

הכירו את המיקרו אלקטרוניקה – תעשייה בצמיחה מהירה שבמסגרתה מייצרים ומתכננים מיקרו שבבים, וויפרים (Wafers), מיקרו מעבדים, תאים סולריים, שבבי זיכרון ומעבדי אותות דיגיטליים. נכון להיום שוויה של תעשיה זו עומד על כ-325 מיליארד דולרים, סכום שצפוי לשלש את עצמו בעשורים הקרובים הודות לפיתוח המוגבר ושילובו בתחומי חיים נוספים ומגוונים..

ההתפתחות הובילה לדרישה מוגברת לרכיבים אלקטרוניים זעירים, מה שיוכל להפוך כל מכשיר לאמצעי קומפקטי וקליל במיוחד. הבוגרים שישתלבו בתעשייה צפויים להתקבל למשרות איכותיות הכוללות עבודה מול מערכות ייצור מתוחכמות, תכנון מעגלים אלקטרוניים, חדרים נקיים ועוד.

לימודי מיקרו אלקטרוניקה

הלימודים דורשים השכלה מקיפה במיוחד בתחום הנדסאות האלקטרוניקה וצפויים ללמוד מחשוב, רכיבים, שפות תכנות, תכונות חומרים והרכבת מל"מ (מתקנים מוליכים למחצה, המבססים יותר ממחצית מתחום המיקרואלקטרוניקה). בנוסף חלק מהלימודים מתבצעים במעבדה ובה יתרחשו הדמיות לתהליכי הייצור. התעודה המתקבלת היא תעודת הנדסאי שתאפשר לכם לעבוד בתעשייה בתפקידי תכנון וניהול, בין אם במפעלי פבריקציה (ייצור שבבי) ובין אם בחברה לפיתוח שבבים. חלק מהתאגידים הגדולים ביותר כמו אינטל למשל כוללים אתרי תכנון ופיתוח משלהם.

כיצד נולד התחום והתפתח?

הכל התחיל עם הטרנזיסטור הראשון שהתבסס על מולכים למחצה ומידותיו התאימו להפעלת מעגל חשמלי מותאם. עם הזמן הטרנזיסטור הפך לנפוץ ופופולרי יותר, דרש מעגלים אלקטרוניים מורכבים יותר ובהמשך נוספו לו גם רכיבים נוספים שהלכו והשתכללו. כיום רכיבי מיקרו אלקטרוניקה מכילים בתוכם מאות מיליוני ננו מעגלים, המסוגלים להפעיל פונקציות מורכבות במיוחד.

תהליך הייצור הייחודי של מוליכים למחצה מתבסס על מספר תהליכים שונים, חלקם משתמשים גם בחומרים כימיים כמו מתכת וחומצות המעניקים לכל רכיב תכונות ייחודיות. חלק גדול מהייצור מתבסס על סיליקון גבישי (וויפרים) שמתקבל בדמות פרוסות מרובעות הנקראות פיסות סיליקון. הרכיבים עוברים זיווד ובסיומו נארזים באריזה פלסטית או קרמית מיוחדת שממנה מבוצת ההולכה למעגל האלקטרוני הרצוי. הקפסולה הנוצרת היא כמובן אותו השבב שכולנו מכירים.

חלק בלתי נפרד מתחומי התקשורת, המכונות והמכשור הרפואי

בעולם שבו נדרשות פונקציות הפעלה איכותיות, מהימנות ומהירות במיוחד גם במידות זעירות ביותר, אי אפשר שלא להתייחס למיקרו אלקטרוניקה כחלק בלתי נפרד מהצלחת העידן הטכנולוגי. הדיסק הקשיח, כל רכיבי המסכים השטוחים, החלקים המכניים, מוצרי חשמל שמכילים בקרי תפעול ועבודה כמו אלו שברכב או מכונת הכביסה ומדיח הכלים – כל אלו נובעים מהפיתוח האדיר של המיקרו אלקטרוניקה ותרומתו לחיים המודרניים הנוחים והמטיבים.

התחום מתמקד כיום באופן מהותי גם באמצעי הבידור הדיגיטלי לרבות סמארטפונים, סטרימרים, מצלמות דיגיטליות ונגנים ניידים – כולם בנויים מהרכיבים שמיוצרים ומתוכננים על ידי הנדסאי המיקרו אלקטרוניקה. הטכנולוגיה משלבת גם מספר תחומים נוספים וביניהם התחום האלקטרו-אופטי המבצע קליטה ושידור על גבי סיבים אופטיים במהירויות משמעותיות, עולם הדפוס שבו חיישנים אלקטרומגנטיים מכתיבים את פונקציית ההדפסה במדפסות הזרקת הדיו, ננו-צ'יפים שמותאמים לעבודת אמצעים כמו מקרני וידאו ושלט רחוק, מכשור רפואי כמו מכשירים למדידת לחץ דם, אחוז חמצן בדם וזיהוי DNA, אפילו בגלגלי כלי הרכב למדידת לחץ האוויר.

מעוניינים לבדוק את התאמתכם לענף?

אם אתם מעוניינים להשתלב בתחום מהפכני ופורץ דרך שכוחו ונחיצותו מתעצמים מידי יום ולהבטיח לעצמכם קריירה ארוכה, יציבה ומשגשגת בתחום עתיר אתגרים הדורש מוחות מעולים – לימודי הנדסאי אלקטרוניקה במכללה למינהל הם המקום המתאים עבורכם. בדקו את התאמתכם ובואו להשתלב בתחום שקובע את הטון בעולמות הקדמה והטכנולוגיה.