ארכיטקטורת רשת כחלק בלתי נפרד ממערך הסייבר

ארכיטקטורת רשת כחלק בלתי נפרד ממערך הסייבר

בעידן האינפורמציה כולנו חשופים לסכנות הרבות שבפרצות אבטחה ברשת, שעשויות לגרום לזליגה ואף גניבה של מידע רגיש ומהותי. מאחורי כל ניהול IT מתקדם שמתמקד בלוחמת סייבר, ניצבים מומחים לארכיטקטורת רשת, המעצבים מחדש את סביבת האבטחה ומסייעים לארגון להגן על נכסיו בדרך היעילה והאפקטיבית ביותר.

מהי ארכיטקטורת רשת?

ארכיטקטורת רשת דיגיטלית היא גישה חדשנית שמעבירה את המיקוד מחומרה לתוכנה, בייחוד כזו שמנוהלת בענן ובאופן דינמי ואוטומטי ושזקוקה לשירותי אבטחה מוגברים. גישה זו מורכבת מתפעול של אוטומציות, תוכנות אבטחה ותוכנות ניהול ומחשוב שיש לבצע ביניהן אינטגרציה כדי לקבל סביבת עבודה מאובטחת במלואה ולנטר בעיות הדורשות פתרון מושכל.

היכולת למפות את הרשת, לקטרג ולעבד אותה על פי סוגי פרוטוקולים ותעבורה מתבצעת על ידי הנדסאי אלקטרוניקה, שהוכשרו לעבודה בסביבת מערכות רבות ושהוסמכו להתקין, לפקח ולבקר אותן בצורה יעילה.

פיתוח וחדשנות בעולמות אבטחת המידע

פושעי הסייבר הופכים מידי יום למיומנים ותקיפים יותר, מצליחים לעקוף יותר מההגנות המסורתיות ולנצל יותר פונקציות תקיפה חדשות, שמצליחות לפגוע במטרה פעם אחר פעם. כדי לנטרל אותם בהצלחה, יידרש הנדסאי האלקטרוניקה לפתרונות מתקדמים ומעודכנים, המאפשרים להטמיע ברשת רכיבים שמדמים "חיישנים" מפני התקפות מתוחכמות ובכך חוסכים לארגון את המשאבים הרבים עבור בדיקות רבות ויקרות.

כמי שמתעסקים ברשת הנתונים הארגונית, על ההנדסאים להבין כיצד לחלק בצורה נבונה את הסגמנטים ובמטרה להגן על היישומים המרכזיים של הארגון. הטכנולוגיה הקיימת כיום בענף מתמקדת במדיניות ובהגדרות שחלות הכי קרוב שאפשר לנקודות הקצה של רשת הנתונים (VLAN) וכך חוסמות את התקיפה עוד לפני התעבורה שלה להמשך הרשת.

כבר לא מפטרלים על החומה, אלא מחסלים איומים שחדרו אותה

מכיוון שהאיומים המסוכנים ביותר רחוקים מעיני הארגון, המפתח הוא ליצור אבטחה "נראית לעין" – מעין איום על התוקפים עצמם שיודע בין היתר לזהות בעיות, לנתח אותן ולתקוף אירועים שונים. אם בעבר התמקדה המגמה בתחום ארכיטקטורת הרשת ב"הגנה על הטירה" באמצעות חומת הגנה אטומה (חומת אש), הרי שכיום ההגנה מנוהלת כאסטרטגיה מלאה, במסגרתה כל פורץ שמצליח לפרוץ את החומה יותקף מיד על ידי שומרים מתאימים.

המעבר מחומת האש המסורתית לטקטיקות דינמיות יותר, נכלל גם תחת מודל "אפס אמון", שמניח כברירת מחדל שכל הפרה חיצונית הגיעה מרשת פתוחה ולכן לא די באמון במקור שממנו היא הגיע או למשאב שאליו היא ניגשת, כך שיש צורך להשתמש גם בתהליכי אימות הרשאה והצפנה בטרם תסופק גישה פנימה. כדי להבטיח את התהליך, מתרחש יישום של טכנולוגיות מרובות וניתוח יעיל לזיהוי חריגות ולתגובה אליהן בזמן אמת.

הנדסאי אלקטרוניקה כארכיטקטים של מערך האבטחה

הנדסאי האלקטרוניקה העוסקים בארכיטקטורת רשת, משלבים כעת שכבות הגנה מרובות כדי להילחם באיומים מגוונים ונדרשים לחשוב על אסטרטגיות חדשניות ושיטתיות שמכסות חלק גדול ככל האפשר מהמצבים האפשריים. חברות שבהן מועסקים גורמים המתמחים בנושא, מעוניינות באנשי מפתח טובים ומקצועיים שיצליחו להגן על מרכז הנתונים בהצלחה, תוך שילוב בין אבטחת מידע בכל רמה שהיא לבין כל התוכנות הפיזיות ומכשור הקצה שעשוי להיפגע.

אחת הדוגמאות המוכרות מהשנים האחרונות היא של חברת הסייבר פורטינט, שהשיקה פיירוולים חדשים באמצעותם ארגונים יכולים להטמיע סגמנטציה מכוונת מטרה בתוך ארכיטקטורת האבטחה שיצרו. למעשה, מדובר במערך אבטחה שמספק לארגון הגנה רציפה הן לאתר שלו והן לכל נכסי הענן הקיימים לו. המערך מופעל על ידי יחידות עיבוד מתקדמות והגנה מוחלטת, ללא חשש מפגיעה בביצועים.

חולמים להשתלב בתפקידי מפתח בתעשיית הסייבר?

במסגרת לימודי הנדסאי אלקטרוניקה, נלמד כיום מגוון רחב של נושאים ותחומים, ביניהם תחומים מדעיים, הנדסאים, כלכליים, חשמליים ואלקטרוניים. הנושאים הנלמדים מכוונים את הבוגרים להתמחויות שונות במחשבים, תוכנה, תקשורת נתונים או מיקרו אלקטרוניקה – נושאים המסייעים כיום לתכנון, יצירה ופיקוח על ארכיטקטורות מידע ואבטחה רבות, בכל סביבת עבודה קיימת ובכל תחומי המשק השונים.